For tre år siden, på en konference om transatlantiske spørgsmål, dukkede emnet kunstig intelligens (artificial intelligence – AI) op på dagsordenen. Jeg var på nippet til at springe den session over – det lå uden for min sædvanlige interessesfære – men begyndelsen på præsentationen holdt mig i mit sæde.

Taleren beskrev et computerprogram, som snart ville kunne udfordre internationale mestre i spillet Go. Jeg var forbløffet over, at en computer kunne mestre Go, som er mere kompliceret end skak. Hver spiller indsætter 180 eller 181 brikker i spillet (afhængigt af hvilken farve han eller hun vælger), som placeres skiftevis på et oprindeligt tomt bræt; sejren tilfalder den spiller, der ved at træffe bedre strategiske beslutninger immobiliserer sin modstander ved at kontrollere territorium på mest effektiv vis.

Taleren insisterede på, at denne evne ikke kunne forprogrammeres. Hans maskine, sagde han, lærte at mestre Go ved at...

Få adgang til udenrigs.dk

Køb abonnement

Er du allerede abonnent? Log ind

DEL ARTIKLEN

Redaktion

Ansv. chefredaktør
Charlotte Flindt Pedersen
Chefredaktør
Ida Sparre-Ulrich
Redaktør
Marcus Rubin
Redaktionsmedlem
Louise Riis Andersen
Redaktionsmedlem
Martin Breum
Redaktionsmedlem
Oscar Rothstein
Redaktionsmedlem
Stine Kromann Dragsted
Redaktionsmedlem
Lisbeth Knudsen
Redaktionsmedlem
Mette Skak
×

Log ind

Glemt adgangskode?

Har du ikke et abonnement? Opret et her