Er det rimeligt, at en polak eller tjekke, der køber en cola eller en flaske shampoo, får en ringere vare end en tysker fra Berlin, hvis produktet markedsføres som nøjagtig det samme? Østeuropæerne har i årevis måttet acceptere, at varer, der blev solgt i deres supermarkeder, var af dårligere kvalitet og simpelthen indeholdt andre – (ringere) – ingredienser end den samme vare solgt i Vesteuropa. Tag fisk fra mærket Iglo. Dette produkt indeholdt syv procent mindre fisk, når det blev solgt i et tjekkisk supermarked end i et tysk. Det har EU heldigvis nu rettet op på ved – inden for EU – at forbyde firmaer at markedsføre produkter som de samme, når de reelt ikke er det. Den ulige fødevarevarestandard er længe blevet set som et eksempel på, at der, på trods af den efterhånden 15 år gamle østudvidelse, stadig er en mental mur ned igennem Europa, hvor borgere i de central- og østeuropæiske lande behandles som andenrangsborgere. Central- og østeuropæerne...