En af det forgangne års store biografoplevelser var det dokumentariske drama Den sorte jord. Filmen skildrer en ung britisk journalists reportagerejse til Sovjetunionen i marts 1933, hvor der var voldsom, statspåført hungersnød i Ukraine som resultat af Stalins politikker. Det begynder i Wales, hvor hovedpersonen Gareth Jones havde sine rødder. Men filmens nerve er kontrasten mellem det Babylon/Berlin-agtige liv i Moskva og så døden på Ukraines iskolde killing fields.

Voldspornoen er fravalgt til fordel for en underspillet, men rystende fremstilling af nøden og gruen. Tilskueren oplever Jones’ møde med en ukrainsk ligtransport, hvor en nyligt afdød mor dynges ovenpå bunken af andre omkomne sammen med sin levende baby, der forgæves skriger: ”Mama!”. Som virkelig hændelse foregik dette i Donbas i Østukraine. En anden signaturscene er den, hvor den desperat sultne Jones konfronteres med kannibalismen, som også i virkeligheden blev sidste udvej...

Få adgang til udenrigs.dk

Køb abonnement

Er du allerede abonnent? Log ind

DEL ARTIKLEN

Redaktion

Ansv. chefredaktør
Charlotte Flindt Pedersen
Chefredaktør
Ida Sparre-Ulrich
Redaktør
Marcus Rubin
Redaktionsmedlem
Louise Riis Andersen
Redaktionsmedlem
Martin Breum
Redaktionsmedlem
Oscar Rothstein
Redaktionsmedlem
Stine Kromann Dragsted
Redaktionsmedlem
Lisbeth Knudsen
Redaktionsmedlem
Mette Skak
×

Log ind

Glemt adgangskode?

Har du ikke et abonnement? Opret et her