Tyrkiske serier er verdensomspændende. Produktionerne bliver større og større og seerne flere og flere. Alle ser det – undtagen Vestens publikum. Hvad er det, der gør tyrkiske serier så tiltalende i resten af verden?
Hvad lyder umiddelbart mest romantisk: Je t’aime eller seni seviyorum?
I den arabiske verden er der ikke nogen tvivl.I insta-bios hos unge arabiske kvinder skrives romantiske citater næsten altid på tyrkisk. Tyrkisk kultur har således fundet vej til yngre og ældre generationer i den arabiske verden, og det er især sket gennem den stigende globale eksport af tyrkiske tv-serier.
I dag er Tyrkiet verdens tredjestørste eksportør af tv-serier efter USA og Storbritannien. Landets serieindustri omsatte i 2022 for 600 millioner dollars og har stadig vokseværk. Den globale efterspørgsel på serierne steg således med 184 procent mellem 2020-2023, og tv-serierne er populære i lande så forskellige som Qatar, Chile, Israel og Ethiopien.
Men når man går igennem listen af seerlande, mangler de vestlige lande. Det skyldes blandt andet en anden fortællemåde, end den vi er vant til.